onsdag 1 december 2010

Årets Ungdomskommun, Borås

Har nu äntligen kommit hem efter sex nätter på resande fot. Möttes av två härliga guldklimpar redan på flygplatsen. Underbart att få krama om dem direkt... Väl hemma har det blivit lite snöskottning och vedinbärning och nu stunden för egna tankar vid datorn, skönt att vara hemma igen...

Dagarna i Stockholm med Ungdomsstyrelsens Rikskonferens var lika givande i år som förra året. Det som stack ut för min del var två seminarium, inledning och avslutning samt uppträdandet vid middagen. Inledningen med föreställningen om Nätet av teatergruppen Ung utan pung hade väldigt många poänger och jag hoppas verkligen att skolorna kommer att använda den. Inte bara för att den var fantastiskt rolig och bra utan för att ämnet är oerhört viktigt att prata om. Så väl i skolan som i hemmet.

Det första seminariet som var extra bra var det angående kompetensförsörjningen på morgondagens arbetsmarknad med särskilt fokus på Generationsväxlingen. Intressant och trovärdigt från LO, Svenskt Näringsliv och IUC. Däremot gjorde Almegas VD ett blekt intryck när han istället för att föra en seriös diskussion kring problematiken istället hängav sig åt klassiska högerfloskler om avskaffad LAS, sänkta ungdomslöner och mycket annat som inte leder till något mer än att arbetsmarknaden tudelas i en vuxendel och en ungdomsdel. En uppdelad arbetsmarknad där ungdomar ska konkurrera med sämre villkor och en otryggare tillvaro istället för att göra ungdomar anställningsbara och bättre rustade genom adekvat utbildning eller praktik/lärlingsplatser.

Under middagen på kvällen var det dags för Mora att lämna över staffetpinnen som Årets Ungdomskommun till Borås. Och som de gjorde det. En underbar show av en blott 15-årig artist/pianist. Han körde järnet med hela publiken och rockade loss med såväl 60-talsklassiker som Jacksson Hits, underbart att se och höra!

Det andra seminariet som stack ut var Sociala medier och politiskt deltagande. Ett seminarium som byggde kring tre forskare och resultaten av deras forskning vid Lund, Örebro och Jönköping. Samtalet tog både djup och höjd och gav även mig personligen mycket användbart i såväl politiken som i mitt företagande. Dessutom insåg jag som följd av diskussionen hur mycket jag saknat det akademiska resonemanget. För mig känns området som något jag personligen vill dyka än mer djupt i. Frågeställningarna kring vad som stimulerar politiskt deltagande och hur teknikutvecklingen främjar densamma känns verkligen kittlande för mig...

Slutligen en väldigt gripande avslutning med Per från Glada Hudik Teatern som berättade om deras framgångssaga och framförallt om vikten att gilla olika och göra upp med sina fördomar. Till våren kommer en film om resan som gänget i Glada Hudik har gjort tillsammans. Bjuder den på lika mycket skratt och tårar som vi fick idag kan jag rekommendera den starkt. Kan inte heller låta bli att avsluta med en video från förra årets melodifestival. När man får höra den fantastiska berättelsen av vad teatern och sången betyder för skådespelarna i Glada Hudik rörs man i både själ och hjärta...

Inga kommentarer: