måndag 27 december 2010

Skyll inte egna problem på andra!

Får höra på omvägar att julaftonens Ölandsbladet (Fåken gjorde att vi inte fick någon tidning…) innehöll en insändare där Annika Olsson (c) försöker skylla Mörbylångaalliansens sammanhållningsproblem på mig. Annika säger att hon vill klargöra hur det verkligen var men kommer inte ens i närheten av sanningen. För min del är det dessutom fullständigt irrelevant vem som inviterar vem. Vem som ringer, mailar eller chattar med vem först är för mig något av en sandlådediskussion. Det är ingen hemlighet att jag har fört samtal med många partier och personer sedan valnatten om olika möjliga lösningar. Det är väl bara de med ett D i slutet av förkortningen som jag inte har haft kontakt med. Dock skulle det aldrig falla mig in att springa till någon av våra lokala tidningar med uppgifter från dessa samtal.

Att som Annika försöka påskina att vi socialdemokrater hellre skulle vilja se ett centerpartistiskt kommunalråd än ett moderat faller på sin egen orimlighet. Det vore lite som att välja mellan pest och kolera. Om vi socialdemokrater haft mandat från väljarna hade valet varit ett socialdemokratiskt kommunalråd där oppositionen fick ett oppositionsråd på deltid och samtidigt behålla sina rättmätiga vice ordförandeposter. Inte som den Allianslösning som nu råder där borgerligheten roffar åt sig allt för att försöka hålla sams. Nej, skyll inte Alliansens egna problem på oppositionen Annika. Koncentrera er på att försöka komma överens med varandra istället. Det vore ett nyårslöfte så gott som något till de väljare som faktiskt röstade fram Alliansen att styra södra Öland.

Inga kommentarer: