fredag 17 december 2010

Påverkan, PR och Prime

Dagens snackis har blivit ett gäng av mina gamla SSU-kompisar. Ett gäng som idag jobbar inom PR-branschen och får ses som vädligt framgångsrika i det arbete man gör. Ett gäng som under många år varit mycket uppskattade för det arbete man utför. Det handlar om Påverkan, PR och Prime. Det handlar om Niklas Nordström, Carl Melin, Ewelina Tokarczyk m.fl.

Har ärligt talat lite svårt att se var skon klämmer. OM Svenskt Näringsliv har anlitat Prime för en kampanj om tillväxtpolitik riktad mot Socialdemokratin som parti så stämmer en tillväxtvänlig kampanj mycket väl överens med många av våra fackliga organisationers ställningstaganden, exempelvis Metall, Pappers, Byggnads m.fl., m.fl. Dessutom tar en PR-byrå eller konsult aldrig uppdrag som man inte själva värderingsmässigt kan ställa sig bakom. Vare sig han eller hon heter Niklas, Carl eller Ewelina...

Att försöka påskina att SN köper socialdemokratiska debattörers åsikter är rent ut sagt löjligt. De kan möjligen betala för att en viss gruppering ska få större möjligheter att komma fram med sina åsikter. Precis som våra fackliga organisationer har gjort i alla tider. Egentligen inget konstigt i mina ögon. Ingen av mina vänner har heller på något sätt gjort hemligt var de jobbar. Att man däremot som PR-konsult eller byrå inte basunerar ut sina uppdragsgivare är kutym inom branschen. Det kan man tycka vad man vill om, tycker själv att de hemliga partibidragen är sju resor värre...

Andra som bloggat om det: Johan Westerholm, Partistaten, Lena Sommestad, Peter AnderssonPeter Högberg

Media på ämnet, Aftonbladet, Aftonbladet 2, Aftonbladet 3,

1 kommentar:

Sossen i Washington sa...

Bra talat! Att sa kallade opartiska medier alltid verkar stotta borgerliga asikter ar ju till och med annu mer upprorande an detta. Men sjalvkritiska ar de ju sjalvklart aldrig.