tisdag 28 december 2010

68 dagar kvar

Skidspår Saxnäs
Mer än 68 dagar är det alltså inte tills det är dags att återigen stå där i startfållan i Berga By tillsammans med de övriga 15 799 åkarna. Även om min rygg värker just idag så ser jag verkligen fram emot det. Årets träning har börjat tidigare än i fjol. Har redan kört ungefär tre mil i skidspåren. Förutsättningarna för att det ska bli ännu mer är fantastiska även på Öland med omnejd. Har i år tillgång till spår på Saxnäs Golfbana, det är bara att knäppa på skidorna utanför dörren och skida iväg. Borde kunna fördubbla skiddosen till 30-35 mil i år utan problem.

Även på gymet där jag går, Malkars, har i år underbara förutsättningar för alla Vasaloppsåkare. De har hyrt in tre stycken SkiErg. Ett perfekt träningsredskap för stakåkning, precis det jag saknade inför förra årets lopp. Blev ju helt seg i armarna redan efter någon mil... Det ska inte behöva ske nästa gång. Har redan kört tre intervallpass och förhoppnigsvis kan det bli ett i veckan fram till den 6 mars i alla fall.

Har idag suttit och tittat på målsättningarna inför årets lopp. Känns som en målgång runt 17.00 är realistiskt. Att köra på nio timmar och kapa drygt två timmar jämfört med i fjol borde jag klara av. 68 dagar kvar och utmärkta förutsättningar... ska bli en intressant resa det här!

Inga kommentarer: