måndag 2 januari 2012

Tankar runt morgonkaffet!

Nytt år, börjar med en semesterdag hemma med tjejerna. Sitter fortfarande i morgonrocken och dricker mitt morgonkaffe. En guldstund för egna tankar när tjejerna myser i tv-soffan med sina frukostringar. Har haft många och långa funderingar kring min blogg och mitt politiska engagemang den gångna hösten. Efter ett månadslångt uppehåll i mitt bloggande ska jag nu på det nya året försöka hitta ny fart och nya former för mig själv. Jag har ju en förutsats att ge "My point of view" här, det hoppas jag bli bättre på. Att leverera kort och konsist!

Politik handlar om förtroende, det är otvivelaktigt så. Anledning till min egen blogg-time-out och mina funderingar kring det politiska engagemanget handlar också om förtroende. Mitt eget förtroende för mitt eget parti. Jag har ofta hävdat att vi måste modernisera partiet och socialdemokratin. Den nystart som extrakongressen gav för snart ett år sedan håller på att gå om intet. Vår partiordförande mäter rekordlåga siffror i förtroendemätningarna och vi som parti har de lägsta opinionssiffrorna någonsin. Det här är hårda fakta som inte håller att skylla ifrån på varken media eller väljarna. Dessa siffror måste vi som parti och partiföreträdare ta på djupaste allvar.

Med djupaste allvar går det inte att skrika "avgå" så fort någon företrädare yppar kritik mot ledningen. Det duger inte att skandera "slut leden" så fort någon kommenterar det faktiska läget. De här signalerna ser jag som det mest oroväckande sjukdomstecknen i mitt eget parti, den blinda tron på någonannanismen! Den nödvändiga förnyelsen av partiets kultur och politik måste ta fart igen. Jag ställer min stora förhoppning till det påbörjade arbetet med nytt partiprogram. Ett arbete som måste präglas av öppenhet och ta sitt avstamp i människors vardag! Lyckas vi som partimedlemmar med det arbetet finns det stora möjligheter att avsevärd stärka det socialdemokratiska partiets förtroendekapital. När det gäller min partiledare måste han och övriga partiledningen ta situationen på allvar och agera därefter. Då och endast då kan Juholt vinna förtroende hos väljarna.

Inga kommentarer: