fredag 6 januari 2012

Nya socialdemokraterna

Kan kanske låta som en dålig travesti på moderaterna eller möjligen ett försök att plagiera Labour. Men det är ett begrepp som varit levande under många år, i alla fall bland oss som önskar en rejäl förnyelse och modernisering av det socialdemokratiska partiet. För mig blev det återigen levande efter de två blogginlägg som jag läste igår. Det ena ett mer än ett år gammalt från Luciano Astudillo och det andra ett dagsfärskt från Johan Westerholm.

Luciano skrev redan 2010 på ett mycket förtjänstfullt sätt om den nya socialdemokratin. Med en utgångspunkt i att vi måste möta folk i den vardag människor befinner sig i idag, inte i den som var verklighet i förra seklet tar Luciano ett avstamp där jag önskar att vi kan skapa de nya socialdemokraterna.

Låt oss berätta för dem att en ny socialdemokrati vill se fler framgångar. För även om ingen annan än en själv ansvarar för sin talang, kan vi tillsammans se till att Sverige blir ett land där fler människors begåvning kan blomstra. Det tjänar vi alla på. Din framgång är nämligen också min framgång. Mitt liv blir rikare om också ditt liv blir det. Det är socialdemokratin.

Westerholms bloggning tar samma perspektiv, vi måste forma en socialdemokrati med en öppenhet och modernism som förmår se dagens verklighet. Den säger också rakt ut det många av oss känner. Klarar vi inte av det för det förödande konsekvenser för vårt parti. Jag hoppas och vill tro att vi klarar av uppdraget. De socialdemokratiska idéerna är i allra högsta grad bärande och nu är det upp till oss medlemmar att skapa ett modernt och öppet parti att ta tillvara dessa, annars gör andra det!

Inga kommentarer: