torsdag 13 januari 2011

Grön och kulturell tillväxt

Ska bara kolla datorn en stund innan det blir date med Johan Blund... Brukar kännas så när jag bänkar mig framför skärmen så här dags. Dagens anledning till den sena stunden heter "Svärdet och spiran". Det var sista delen av de fyra ikväll och när jag väl börjat titta på miniserien kunde jag inte sluta. En riktigt bra filmatisering av Follets historiska succéroman...

Ikväll har det också varit premiär för direktsänd musikal på de digitala husen inom Folkets Hus och Parker. Fela var tydligen grymt bra enligt initierade källor som var med och upplevde händelsen. Hoppas det leder till fler sändningar av både musikaler, teater och konserter. Operasändningarna från Metropolitan är ju redan en succé. Verkligen intressant att se hur de digitala husen kan erbjuda världskultur även på landsbygden.

Imorgon ser jag fram emot att vara med på LRF:s seminarium kring grön tillväxt. Ska verkligen bli intressant att lära sig mer om de gröna näringarna och hur de kan utvecklas. För Ölands del är det extra intressant eftersom lantbruket är en stor och viktig del av vår arbetsmarknad tillsammans med turismen. Tycker det är särskilt spännande med de exempel som finns när lantbruk, turism och kultur korsbefruktas. Det är ett område jag definitivt tror leder till såväl grön som kulturell tillväxt...

Inga kommentarer: