söndag 16 januari 2011

Cross country i tiden

Konstaterar att det nu är 49 dagar kvar till årets start i Vasaloppet. Körde själv 29 km i Svartbäcksmåla idag. Tempraturen höll sig på några plus och snön blev lätt packad med bra glid och dåligt fäste som följd för mig. Lyckades dock ta mig runt på 3:14:34, skapligt bra tid för min del. Kanhända ligger min högt uppsatta målsättning på 9 timmar mellan Sälen och Mora inom räckhåll...

Fick även en ny träningskamrat idag när jag testade en ny app i min Iphone. Laddade ner RunKeeper efter nyår och dagens test gjorde inte min kärlek till min Iphone mindre. En riktigt bra app som via GPS:en håller koll på hur jag har åkt (får en kartbild efter träningen), coachar med röst var femte minut (snitthastighet, nuvarande fart, längd och totaltid). Efteråt kunde jag gå in och kolla snitthastigheten per kilometer, få fram stapeldiagram på farten vid varje given minut, se förbränning av kcal m.m.

Med den här typen av hjälpmedel är det inte svårt att förstå den artikel som Karin Sörbring skrev i Expressen häromdagen gällande statushöjningen på skidåkningen. Cross country i tiden beror säkert både på de svenska framgångarna för våra skidlandslag men till lika stor del på material och teknikutveckling. Ser själv det ökade intresset i min egen bekantskapskrets sedan jag gjorde min första Vasa förra året. Många bekanta följde min resa via sms-funktionen på vasaloppet.se och förvånandsvärt många såg mig, trött och sliten, gå i mål på SVT Play efter 11:13:01. När jag nu gör den andra Vasan får jag sällskap av min mors man och minst tre av mina kurskompisar från Högskolan genomför Öppet Spår under veckan. Kul att fler och fler får upp ögonen för ett fantastiskt arrangemang!

Inga kommentarer: