tisdag 16 november 2010

Opinionsledare/Partiordförande

Den här tisdagskvällen har jag till allt för stor del ägnat åt att fila på min föreläsning kring hur människor påverkar människor. Iofs ett väldigt intressant uppslag och det ska bli väldigt roligt att köra den på fredag. Dock kan jag inte låta bli att sitta här och dra lite paralleller mellan avsnittet om opinionsledares egenskaper och de pågående diskussionerna om partiledare i mitt eget parti.

Enligt teorierna kring egenskaper hos en opinionsledare har tyska forskare tagit fram tio strategiska frågor som mäter vad man kallar Personlighetsstyrkan. Frågorna besvaras med ja eller nej och här är några av dem:
- Jag räknar alltid med att lyckas med det jag företar mig.
- Jag är sällan osäker på hur jag ska agera.
- Jag gillar att ta ansvar.

Nu begär jag inte att vår nästa partiledare ska ha full pott i Personlighetsstyrka men jag kan tycka att det är dags för en attitydförändring bland våra ledande företrädare. Av tradtion har man "alltid" svarat nej på frågan om man vill på partiordförande. Tycker att det vore uppfriskande om någon eller några tog steget fram och uttalade att de verkligen vill ta ansvaret att leda och modernisera den svenska socialdemokratin!

Bloggare på temat: Martin Moberg, Monica Green

Media på ämnet: SvD, Expressen

Inga kommentarer: