Nås idag av nyheten att Hägglund och kompani i Kristdemokraterna gått och varumärkesskyddat begreppen "Verklighetens folk" och "Ett mänskligare Sverige" hos PRV. Enligt Dagens Opinion kommer begreppen finnas med i KD:s valkampanj som startar i mitten av augusti. En vän påpekade dock att varumärkeslagstiftningen endast gäller för kommersiella företag. En lättnad för bl.a. RFSL som redan dragit igång kampanjen Verklighetens folk inför valrörelsen. Ordförande Ulrika Westerlund berättar dock på Makthavare.se att hon inte ser någon risk för att kristdemokraternas och RFSL:s kampanjer ska kunna blandas ihop...
Piraten Anders har även han tagit fasta på lagstiftningen och tillskrivit PRV med följande.
Hej PRV, enligt tidningarna så har Kristdemokraterna fått igenom varumärkesansökningar med orden ”Verklighetens folk” och ”Ett mänskligare Sverige”. De säger att de kommer att använda dessa i valrörelsen. Jag undrar hur de kunde få dessa ord som varumärken? Uppenbarligen bör dessa inte ha gått igenom er kontroll då varumärkena ägnade att vilseleda allmänheten inte är tillåtna.
1 kommentar:
*Gilla*
Karin Enge gillar detta.
Skicka en kommentar