tisdag 13 juli 2010

Besöksanledning Öland!

Läste en postning av Peter på Röda Berget om Öland idag... Han besöker just nu vår ö som turist liksom tusentals andra. Den här veckan är verkligen Öland näst intill fullsatt! Oerhört roligt för vår kanske viktigaste näring, besöksnäringen.

Peters postning glädjer mig särskilt när jag läser hans beskrivning av upplevelsen. Naturen på Öland är fantastisk. Jag tog en liten smal väg tvärs över Alvaret och stannade till för att ta några bilder av landskapet. Det som slog mig var tystnaden. Ingen trafik, inga fåglar, inget folk, bara vinden. Det är just det här som är Öland i ett koncentrat och säkert den särskilt viktigaste besöksanledningen av dem alla, naturupplevelserna!

Vidare fastnar jag även för Peters analys av vårt politiska läge på Öland, även om han inte har helt rätt i allt så blir det en väldigt intressant analys av en person som ser med andra ögon än vi som bor på ön.

Utifrån det perspektivet tycker jag det är märkligt att det finns två kommuner på Öland. Utan att närmare ha undersökt förhållandena bedömer jag att Borgholms kommun är den rikare och Mörbylånga den kommun med större ekonomiska utmaningar.

Eftersom Öland i all sin mångfald är en ö som marknadsförs som en ö är det märkligt att bara en del av ön ska hösta in det ekonomiska utfallet när framgången beror på helheten. Det vore naturligt att slå samman kommunerna till en – Ölands kommun.

Slutklämmen i postningen måste jag ju bara ta med... Oavsett detta – Öland är värt ett besök.

Inga kommentarer: