söndag 29 maj 2011

Mors dag

Skulle ringa och gratulera mor på hennes dag. Tyckte klockan var mycket när jag varit uppe nästan två timmar men si det var den visst inte, hon sov... Får ringa lite senare och göra min sonliga plikt. Tjejerna visade inte den pardonen för sin mor här hemma. De gick in med presenten redan strax innan åtta. "Peta henne på näsan" sa Meja till Bella i all syskonvänlighet. Väkt blev mamma i alla fall och rätt nöjd över pocketbocken som jag införskaffade igår på Köpstaden.

När jag var och handlade stod hela fem moderater och kampanjade i entrén till Köpstaden. Det var hela offensiva ligan med Johan Gustafsson och Henrik Yngvesson i spetsen. Var ju tvungen att stanna till och språka lite och titta på deras kampanjmaterial. Blev lite full i skratt när de stod och delade ut plåster. Plåster på såren åt folket är kanske inte det mest klockrena moderata budskapet just nu med tanke på bl.a. sjukförsäkringsdiskussionerna och de tiotusentals som drabbas av utförsäkringarna.

Igår läste jag även en mycket bra bloggpostning från Peter Högberg om kulturens roll i samhällsbygget. Skillnaderna i politiken blir som tydligast när vi diskuterar just fruktköttet i välfärdens frukt. Den där delen av välfärden som borgligheten helst ser att var och en står för när det femte och sjätte jobbskatteavdraget är genomfört. Peter följer upp tråden som Håkan Juholt inledde sitt installationstal med. Kulturen som ett självklart kitt för att skapa möjligheternas land. Ett jämlikare samhälle där alla får och kan ta vara på sina respektive inneboende talanger.

Inga kommentarer: