onsdag 11 maj 2011

Kris i Grekland och soluppgång i Sävsjö

Hade som vanligt svårt att sova första natten iväg. Den här gången på Ljunga Park i Sävsjö där jag befinner mig under dagarna två för att träffa mina blivande arbetskamrater i förhandlingsgänget på Hyresgästföreningen Sydost. Märkligt fenomen det där att vakna ungefär en gång i timmen under hela natten för att vid femsnåret omöjligen kunna somna om igen. Idag hade det dock fördelen attt jag kunde ge mig ut på en morgonpromenad runt sanatorieparken och en sväng på byn. På konditoriet stod bagaren med öppet fönster och en härlig doft spred sig ut på gatan. Soluppgång i Sävsjö är faktiskt inte alls fel...

Fram till frukost slötittar jag på svt och deras morgonsoffa. Just nu om den fortsatta krisen i Grekland. Paggan sitter med och förklarar sakernas tillstånd. Han är alltid lika skön attt se och lyssna till. Själva kriserna runt om i Europa är en stor utmaning för det europeiska samarbetet. Min uppfattning är att det är just vid den här typen av kriser som samarbetet är som allra viktigast. EU får aldrig bara handla om den fria marknaden utan måste även kittas ihop med ett större socialt ansvar och solidaritet mellan nationsstaterna. Klarar inte det mellanstaliga samarbetet de här utmaningarna måste en annan väg prövas. En väg där EU tar ett större gemensamt ansvar utan begränsande nationalism.

Inga kommentarer: