söndag 20 mars 2011

Livet pågår...

Vaknar till en strålande morgon den här söndagen. Har haft en känsla av att livet rusar iväg allt för fort därute den senaste veckan. Livet pågår och jag vet inte riktigt vilken riktning det kommer att ta. En konstig känsla som säkert förstärkts av de osäkra förutsättningarna för min egen framtid. Hade haft en förhoppning att få koncentrera mig på mitt företag, Granstedt PR, och på politiken. Nu visar de första månader att saker och ting inte alltid blir som man har tänkt. För att tala klarspråk, politiken tar mer tid än vad som ges ersättning för. Tid som går ut över företaget eftersom jag inte hittar tid till att dra in uppdrag. Balansen infinner sig inte och livet pågår...

När jag som igår får en härlig dag ute, eldade fram våren, får man en hel del tid att fundera över saker och ting i tillvaron. Att bara sitta i solskenet i gläntan vid dammen är en underbar känsla. Lägga på lite mer brännbart och få ordning på tillvaron. Det ger en själv perspektiv på sina egna, relativt sett, små problem. Nyhetsrapporteringen den senaste veckan från såväl katastrofen i Japan som händelserna i bl.a. Libyen visar att även om livet pågår kan det snabbt förändras. Händelserna har gjort mig än mer övertygad om vikten av internationellt solidaritetsarbete. I skenet av det ska det bli oerhört spännande att åka upp till den socialdemokratiska extrakongressen på fredag. Hoppas och tror på många givande politiska diskussioner bl.a. om hur vi nystartar vår tradition av arbete för internationell solidaritet.

Fokus på extrakongressen kommer självklart vara på vårt val av ny ledning. Har ju redan skrivit en del om vikten av nystart och en modernisering av vår svenska socialdemorkati.  Bl.a. om vikten av att ge ledarduo Juholt och Jämtin ett tydligt uppdrag från kongressen för förändring. Livet pågår och processen att modernisera socialdemorkatin går nu in i ett intressant skede. Den nya ledarduon behöver kompletteras med ett nytt lag runt omkring. Ett lag som till stora delar behöver andas förnyelse i mina ögon. Ett lag som nu vågar processa vidare den modernisering som påbörjats. Får jag önska något av den kommande helgen så är det att laget med Håkan "SuperMario" Juholt i spetsen bjuder in till ett brett samtal inom partiet hur vi moderniserar politik och organisation och sätter ett datum för en ny kongress där vi fastslår vägen till valseger 2014! Livet pågår...

Inga kommentarer: