tisdag 8 mars 2011

Internationella kvinnodagen

Den 8 mars, den internationella kvinnodagen, och en tripp till Vimmerby för landstingsmöten i dagarna två. Idag gruppmöte och imorgon landstingsfullmäktige. Dagen började med att bära in en spann rosa rosor som ett gäng av landstingskompisarna just nu är inne i Vimmerby centrum för att dela ut. Ett bra initiativ för att uppmärksamma betydelsen av ett aktivt arbete för jämställdhet, ett arbete som aldrig får avstanna!

Vi hade under förmiddagen även väldigt bra diskussioner kring den framtida sjukvården i Kalmar län. Landstinget ligger redan idag i framkant på väldigt många områden och det finns en tydlig politisk vilja hos den rödgröna majoriteten att fortsätta den framtidsinriktade utvecklingen kombinerat med ekonomiskt ansvar och ett stort mått av rättvisepatos och jämlikhetssträvan. En politik som känns väldigt stimulerande att vara med att utforma. Att prata politik och hur vi ska utforma vårt samhälle är något som kommit i skymundan den senaste tiden inom mitt eget parti, partiordförandediskussionen har överskuggat det mesta.

Under mina dagar i Mora blev jag väldigt frustrerad över den utveckling som diskussionen tog i media. Så här med några dagars distans ifrågasätter jag stark de uppgifter som figurerade om bl.a. Kalmar läns blockering av vissa ordförandekandidater. Ett mandat som inte någon i Kalmar län varken bett om eller har enligt de uppgifter jag fått. Blir dock väldigt glad över dagens inspel i debatten. Det är Johanna Graf som i Expressen visar klarsyn och lyfter frågan till den nivå som kan anses värdigt. Bort från falangstrider och revirpinkeri.

Inga kommentarer: