torsdag 10 februari 2011

Tankepaus

Med familjens skidvecka i Lofsdalen blev det en välbehövlig tankepaus från bloggen. Har funderat en hel del på hur och vad jag vill att den ska innehålla. När allt väl har sjunkit in kommer det säkert att innebära en del förändringar. Känner själv att jag fastande en del i mitt skrivande, framförallt kändes det som om jag snöade in mig på ett begränsat antal teman.

Berga By, 110205
Vår skidvecka var i alla fall fantastisk och med ytterligare 10 mil av tuff skidåkning känns Vasaloppet inte alls för avlägset. Har nu sju mil mer i kroppen än vid start förra året och är dessutom fyra kilo lättare. Nu är det bara att hoppas på lite mer snö här hemma efter det rejäla mildvädret som gjort att all möjlighet till skidåkning på Öland är borttöad. I Svartbäcksmåla, Nybro ska det visst vara lite bättre men ett par decimeter nysnö skulle inte göra något för min del...

Igår var det en historisk händelse i Mörbylånga kommuns politiska historia. För första gången hölls ett Kommunstyrelsemöte inför öppna dörrar och allmänhet och media fick tillträde till mötesrummet. Det hela blev en smått omtumlande händelse med en hel del heta diskussioner som framförallt tog sin grund i den nya politiska organisationen. Det finns mycket kvar att justera innan vi är helt hemma med en fungerande politisk process. En större lyhördhet hos majoriteten efterlystes och jag tror personligen att om vi ska få det att fungera är det absolut nödvändigt med fler förnuftiga samförståndslösningar. Det går inte att tro sig veta bäst och inte lyssna till andras åsikter och erfarenheter om man vill leda en kommun framgångsrikt...

Slutligen en notering från gårdagen. Kommunalråd Ingvarsson inledde mötet med att banna användanden av ny teknik under mötet. På ett historiskt öppet möte gjorde han en krumbukt som fick mina tankar att gå till regimen i Egypten och deras försök att strypa det fria informationsflödet. Han uppmanade att stänga av mobilerna, inte blogga eller hålla direktkontakt med media. Antar att han menade att vi som ledamöter skulle gå fem år tillbaka i tiden och låtsas som att sociala medier inte finns eller att kommunikationsmönstren inte har förändrats. Öppenhet för mig är även att på ett transparant sätt dela med mig av vad vi som politiker diskuterar via kanaler som twitter och facebook. Om det är media eller medborgare som läser mina feeds och finner det intressant kan det väl enbart vara positivt för demokratin... Min Iphone kommer i alla fall även fortsättningsvis vara påslagen och en och annan feed kommer säkert att skickas iväg för er som är intresserade...

Inga kommentarer: