söndag 13 februari 2011

Söndagstankar...

Den 13 februari, en söndag som till stora delar tillbringades i Svartbäcksmålaskogarnas skidspår. Den är en vädligt behaglig känsla att under fyra och en halvtimme ägna sig åt fysisk ansträngning ute i naturen. Dagens långkörare inför Vasaloppet blev fem mil. Det fascinerar mig hur meditativt det är att med längdskidåkningen. Idag kanske lite extra mycket med först ett varv på femkilometernsslingan där genomslagen var många och till och med en vårbäck korsade spåret på ett ställe. Fick därför köra femton varv på trekilometaren och mot slutet hade jag koll på varje barr och kotte i spåret...


Hur som helst en väldigt skön dag och det känns riktigt bra att jag håller mig klart inom räckhåll för målsättningen på 9 timmar mellan Sälen-Mora. Även skönt att jag har så många fler mil i benen inför årets lopp jämfört med i fjol, redan uppe på 28 mil att jämföra med förra årets totala 16... Dessutom nu nere mot 81 kilo, nästan fem kilo lättare mao...

Väl hemma blev det en stund i soffan. En stund med lite fotboll, Juventus-Inter. Fastnade även för ett annat italienskt inslag i Aktuellt som handlade om kvinnors situation i Berlusconis Italien. Det är rent ut sagt sjukt vilken kvinnosyn som frodas hos honom och männen kring makten där nere. Får bara hoppas att den senaste i raden av affärer, Ruby, till slut kan sätta stopp för mediamogulen. Kan starkt rekommendera Erik Gandinis dokumentär Videocracy för er som vill se mer om Berlusconis Italien, klart sevärd!

Inga kommentarer: