tisdag 15 februari 2011

Dagen K

Sitter och funderar över dagen. Känns verkligen som en dagen K. Åt lunch på Kama Sushi, drack en latte på Kahls, var på möte med Kalmarsunds Gymnasieförbund och framförallt lämnade Kriskommissionen sin slutrapport under dagen. Att jag sedan varit lite Kass i Kistan hela dagen gör inte K:na färre...

Men dagens snackis i den svenska politiska sfären är verkligen slutrapporten från ordförandegruppen som hållit i den välbehövliga valanalysen och stakat ut en väg framåt för den svenska socialdemokratin. Det jag har hört, har ännu inte läst rapporten i sin helhet, tyder på att vi har många spännande utmaningar framför oss. De politikområden som utmålas som centrala, jobb, välfärd, klimat, globalisering och demokrati, känns rätt för min del. Angreppssättet vi bör ta oss an områdena känns också det rätt. Det handlar om en omstart för socialdemokratin. En omstart för en ny modern socialdemokrati i takt med tiden och med våra grundläggande värderingar.

Med det i bagaget anmälde jag mig idag som åhörare till extrakongressen den 25-27 mars. Ska bli väldigt spännande att få följa diskussionerna på plats. Det är viktigt att vi nu verkligen använder rapporten som underlag för den färdriktning vi väljer. Nu är det också hög tid att diskutera vilka ledare som ska hålla ihop resan. Är personligen fortfarande övertygad om att det bästa för framtiden vore ett dubbelt ledarskap. Möjligen ska vi endast välja en partiordförande nu och processa frågan fram till den ordinarie kongressen.

Några andra som bloggat om rapporten idag är: Jonas Hellberg, Peter Högberg, Johan Westerholm och Krassman.

Inga kommentarer: