måndag 14 februari 2011

20 dagar

Det märks i mitt sinne att starten närmar sig. Om 20 dagar går starten i Berga By och allt mer av mina funderingar kretsar kring det nio mil långa loppet. Idag blev det 1 timme på Malkars löpband. Kommer nog att följas av fler timmar innan avresan mot Mora. Spännande också med vårt Wii Fit Plus där invägningen och balanstesten varje kväll blivit en liten cermoni. Som jag skrev igår har jag lättat ca 5 kilo mot förra året, idag var jag nere på 81... vet inte när det hände senast men skönt känns det. När det gäller den sk Wii Fit Age är det dock sämre, idag blev jag 43 år och det är sällan jag kommer ner till min verkliga ålder på 40...

En annan sak som mina funderingar kretsar kring är uppdraget som oppositionsledare. Hur lägger jag upp arbetet, vad förväntas av mig? Även om vi inte fastställt ersättningsreglementet så tyder det mesta att det kommer att krävas drygt halvtid av mig. För att lära mig mer om kommunens verksamhet har jag börjat med verksamhetsbesök. Tanken är minst ett i veckan. Idag var jag och besökte Färjestadens skola där rektor tog emot och berättade mer om de utmaningar man står inför. Dessutom gav han en väldigt god bild över hur skolans personal jobbar och vad de nya lokalerna inneburit. Kul att höra om utvecklingen, det gav mig god inspiration för framtiden!

Vår (Socialdemokraterna södra Öland) kampanj för att riva upp sjukförsäkringen och ersätta den med en humanare har fått väldigt många positiva reaktioner. Det är väldigt kul att så många känner för frågan som i grunden handlar om ett rättvist och jämlikt samhälle. Det är också upprörande alla de berättelser som finns om människor som drabbats av alliansregeringens felslut. Senast ikväll fick jag ett mail från en person som drabbades av sjukdom för snart tio år sedan och blev utan arbete efter något år. Efter långa perioder av sjukskrivning valde personen att vidareutbilda sig vilket tyvärr misslyckades pga sjukdomen. Idag har personen hamnat i den sk. FAS 3 och har stora svårigheter att klara sin egen ekonomi pga den väldigt låga ersättningen. Men ännu värre, personen har hamnat i ett fullständigt utanförskap där den känner sig totalt utlämnad. Alliansregeringen skapar med sina inskränkningar i trygghetssystemen ett allt mer ojämlikt samhälle. Det är fruktansvärd att allt fler människor ska tvingas bli allt fattigare för varje dag. Vansinnet måste få ett slut. Det är dags att säga ifrån nu!

Inga kommentarer: