torsdag 22 mars 2012

Lönedumpning, ett felslut!

Jag inledde dagen med att höra om centerpartiets förslag om att sänka samtliga ingångslöner på arbetsmarknaden med 20-25%. Funderade på om jag verkligen hörde rätt, hörde det igen och tydligen var det ett uttalande från partistyrelsen. Det fick mig till att gå igång och fundera på var den gamla bonderörelsen gått vilse. Första statusuppdateringen för dagen på facebook blev därför följande, "för övrigt anser jag att väljarstödet för centerpartiet borde räknas ner till mellan 2-3%!".

Det väckte starka känslor hos många borgliga vänner. De undrade varför jag ville dem så illa. Nu är det ju inte centerpartisterna jag vill illa, det är högerpolitiken jag inte tål. Det är här de tydliga skiljelinjerna går i svensk politik idag. Med förslag om sänkta ingångslöner och försämrad arbetsrätt visar centerpartiet att de inte förstår en modern ekonomi eller arbetsmarknad. Lönedumpning är ett felslut i en ekonomi där vi behöver konkurrera med välutbildad arbetskraft, kreativa entreprenörer och nya innovationer!

Jag avslutar dagen med att se klippet på svt play från debatten mellan Annie Lööf och Mikael Damberg på Aktuellt. Skönt att se Damberg stå upp för en modern politik, får dock obehagliga rysningar när jag hör Lööf...

Inga kommentarer: