torsdag 22 april 2010

Du blir som du umgås...

Satt idag på en föreläsning kring personligt entreprenörskap med Tomas Dahlin under Arbetsförmedlingens starta-eget-mässa. En go värmlänning från Arvika som var mindre nöjd med SYO-konsulenter och 80-talets svenska skola. Samtidigt väldigt nöjd med att det svenska välfärdssystemet gett honom flera chanser med bl.a. arbetsmarknadsutbildningar till Grafisk designer och Nätverkstekniker. Sedan tio år tillbaka är han egen företagare och nu åker han land och rike runt och föreläser.

Det som fastnade i mitt huvud efter föreläsningen var främst den värmländska dialekten, underbar att lyssna till... Men även två begrepp som han använde; Du blir som du umgås och Valda sanningar. När det gäller umgåsbiten hittade jag en bra artikel på Tomas blogg entreprenörskap.nu, läs den gärna!

När det gäller valda sanningar så drog mina tankar mig till politiken... Begreppet ger mig en förklaring till varför vi ser väldigt olika på samma fenomen. När Anders Borg och hans moderater anser att de lyckats med sysselsättningen eftersom det numerära antalet sysselsatta ökat är det en vald sanning inom den Borgska subkulturen. När vi socialdemokrater påpekar att den förda politiken misslyckats eftersom andelen sysselsatta i Sverige har minskat radikalt under de borgliga åren är det en annan vald sannning... Politiken handlar utifrån ett sånt resonemang om vem som får flest anhängare till sin valda sanning... hmmm...

Inga kommentarer: