lördag 5 maj 2012

Run your ideas...

Idag kommer jag och några partikompisar springa för våra idéer. Vi ska vara med i korta Kyrkstafetten. Sex socialdemokrater, från Borgholm (Ilko & Gunilla), Torsås (Henrik), Nybro (Kalle), Kalmar (Johan) och jag själv från Mörbylånga, bildar laget Kalmar(s)und. Vi gör det både för att det är skoj att träffas och motionera tillsammans och för att springa för iden om mer samarbete runt Kalmarsund.

För mig är det tydligt att kommuninnevånarna bryr sig allt mindre om administrativa kommungränser. Vi som lokalpolitiker måste hitta lösningar för att klara de kommunala åtagandena efter nya förutsättningar. Det gör vi inte med en kommunstruktur som är lika gammal som jag själv. Mina grannar, jag själv med för den delen, tar del av den service vi vill ha, både kommersiell och offentlig, oavsett om den finns i Borgholm, Kalmar, Nybro eller på södra Öland. Vi har helt enkelt ett socialt beteendemönster som inte passar in i det kommunala beskattningsperspektivet utan rör sig obehindrat över komungränser. Jag är övertygad om att vi måste skapa politiska strukturer som motsvarar dagens sociala beteende. I mina ögon vore Kalmarsunds kommun en sådan lösning.

Kan inte låta bli att kommentera två av dagens ledare, Hedman i Ölandsbladet och Wickbom i Barometern. Wickbom skriver en intressant essä om den moderata krisen, en av de stora nationella snackisarna just nu. Han identifierar moderaternas fallgropar och jag kan konstatera att de just nu befinner sig djupt nere i både förnekelsegropen och bortförklaringsgropen. Hedman skriver å sin sida om den största lokala snackisen just nu, Rydström #8 och hans första majtal. Håller helt och fullt med Hedman, klart att det är Rydström, och alla andras, fulla rätt att yttra sina politiska åsikter under de former som det demokratiska samtalet bjuder. Som Hedman påpekar, även Mörbylångas kommunalråd Ingvarsson var en gång KFF-spelare. Fast han är ju moderat och de håller inga första majtal, än... Run your ideas!

Inga kommentarer: