söndag 6 maj 2012

Och vi har en vinnare...

Såg partiledardebatten i kvällens Agenda. Kul att se en partiledardebatt med både nerv och viss spänst. Vem som vann? Det beror nog mycket på ens egna åsikter. Mina åsikter är ju väl kända men jag ska inte falla i samma patetiska trall som den nyblivne moderate pressekreteraren Kent Persson. Han har under hela kvällen helt okritiskt hyllat sin store ledare Fredrik Reinfeldt via sitt twitterkonto. Tunnelseende skulle man kunna kalla det...

Sanningen är nog att det var ett av de sämsta framträdanden jag sett Reinfeldt göra. Jag brukar annars hålla honom högt när det gäller argumentation, retorik och debattkonst. Även om jag aldrig gillat den politik han stått för! Ikväll var statsministern långt ifrån statsmannamässigt. Han uppträdde arrogant och hade en dryg attityd. Lågvattenmärkena var när han trodde sig kunna den socialdemokratiska budgetmotionen bättre än Stefan Löfven och när Reindfeldt viftade bort inbjudan till en blocköverskridande energiöverenskommelse bara för att han själv inte fick diktera spelreglerna, småbarnsfasoner...

Stefan Löfven var i mina ögon trygg och förtroendeingivande, precis vad man kan kräva av en statsminister. Beskeden kring politiken var skapligt tydliga. Vi vet ju att vi är mitt i en omprövning av olika sakpolitiska områden men vi har ju, precis som Löfven påpekade, kongressbeslut som gäller. Det enda jag kunde ha önskat var att Löfven kunde tagit lite större plats i debatten men det kommer med all säkerhet i takt med debattvanan!

Av de övriga partiledarna tyckte jag centerns Annie Lööf utmärkte sig, tyvärr negativt som enda kvinnliga partiledare. Hon svamlade mest och pratade om att hon och centerpartiet var tydliga utan att för den skull vara det minsta tydlig. Möjligen med undantag av att hon prioriterade alla typer av skattesänkningar... Gustaf Fridolin gjorde en bra debatt och som den mest välklädde partiledaren gav han ett seriöst intryck. Jonas Sjöstedt var den som brann mest, tyvärr gick det ibland över till att vara lite väl aggresivt i min smak. De tre övriga var mest slätstrukna och förtjänar knappt att nämnas...

Media: Ab, Ab2, Ab3, Ab4, Ab5, Ab6, DN, DN2, DN3, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SVT, SVT2, SVT3, SR, SR2

Bloggat: Peter Johanson, Roger Jönsson, Staffan Lindström, Peter Högberg

(Tack Högberg för länkarna!)

1 kommentar:

bloggare på icedaniel.se sa...

Tyvärr så kom inte stefan med några konkreta åtgärder utan mest retoriskt flum.