måndag 10 oktober 2011

Opp å hoppa...

Opp å hoppa, ligg inte å dra dig... Det var frasen som ljöd under morgondiscot i bilen på väg till förskola/fritids idag. En väldigt medryckande låt från Duran & Mollan som tjejerna bara älskar. Kul förresten att det förtfarande går bra för Ida Seve i True Talent även om hon var bra nära att åka ur i helgen. Låten blev en bra start på veckan för min del också. Det är mycket som legat och grott sedan den svarta fredagen. Drevet har gått för att jaga den socialdemokratiska ledningen och ta bort fokus från politiken. Något jag skrev om i lördags.

Under helgen hade jag planerat att läsa den socialdemokratiska skuggbudgeten som presenterades i onsdags från pärm till pärm. Tyvärr kom den svarta fredagen emellan och fokus kom på ett helt annat plan. Så mycket har jag dock läst så jag kan konstatera att skuggbudgeten är ett tydligt alternativ mot den moderatledda regeringens budget. En skuggbudget med större ambitioner för Sverige än det trötta regeringsalternativet som i brist på möjligheten att få igenom fler jobbskatteavdrag tog vägen via resturangmomsen för att hitta en skatt att sänka rejält.

Frasen från i morse. Opp å hoppa, ligg inte å dra dig. Fick mig också att inse att det vettigaste vi som politiker kan göra nu för att inte dras med i det drev som media blåser upp är att prata politik. För det är det som allt till syven och sist faller tillbaka på, den politik vi för fram. Oavsett om någon företrädare har ett antal parkeringsböter, betalat svart städhjälp, ej betalt tv-licensen eller något annat så är det vilken politik som partiet står för som är det centrala. Hoppas att vi politiker någon gång kan lära oss att köra med schysta metoder, kanske skulle vi ta efter fotbollen och införa någon form av Fair Play även inom politiken.

Inga kommentarer: