lördag 27 mars 2010

Stå upp lokalt!

Jag har tidigare tagit till mig Mona Sahlins ord från partikongressen gällande det främlingsfientliga SD som mina egna. Idag var Mona i Kalmar, tyvärr hade jag inte möjlighet att vara på plats pga sjuka barn. När jag läser dagens nätupplaga av DN blir jag dock än mer övertygad om att aldrig någon gång, någonstans samarbeta med eller vara beroende av detta parti.

Det är tankesmedjan Fores som presenterar sin opinionsundersökning kring väljarnas syn på främlingsfientlighet. Resultatet är nedslående. Därför menar artikelförfattarna Clara Sandelind, Oskar Taxén och Martin Ådahl att medborgarna måste ges mod att stå emot främlingsfientligheten i vardagen. Ett tydligt motstånd från civilsamhällets aktörer på lokalplanet framstår som det mest effektiva hindret skriver dem.

Hur vanligt är det att ta striden mot främlingsfientlighet i sin vardag? Enligt Fores svarar tyvärr hela fyra av tio nej på frågan om de försökt få sin vän/släkting att ändra sina främlingsfientliga åsikter. Resultatet skiljer sig mellan olika grupper, högutbildade kvinnor i åldrarna 45–59 år mest benägna att ta strid mot främlingsfientliga åsikter i sin närhet. Över huvud taget är könsskillnaden påtaglig. Medan sju av tio kvinnor har försökt bemöta rasism bland släkt och vänner är det bland männen en majoritet som inte gjort det. Minst redo att ta debatten är män över 60 år med högst grundskoleutbildning.

Inga kommentarer: