söndag 24 oktober 2010

Tid.

Ibland behöver vi tid. Tid för reflektion och eftertanke. Under den senaste månaden har mycket av min tid ägnats åt just det. Funderingar på framtiden och vad som är viktigt för mig som person. I såväl livet som i politiken. Kan inte säga att jag är färdigtänkt. Blir man någonsin det?

Efter de väldigt intensiva månaderna av valrörelse kände jag att något halkat efter. Jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag var nöjd med tillvaron efter 19 september. Att ägnat så mycket tid och försakat så många stunder kändes väldigt tungt den där söndagsnatten när valresultatet blev klart. Även om tendensen var tydlig innan så fanns ju ändå hoppet.

Ett hopp som fullständigt grusades och tankarna på såväl min egen insats som vårt lokala partiarbete satte fart. Nu är vi mitt i en omdaning av vårt eget arbete. En välbehövlig omdaning med ett stort mått av förnyelse, både av människor och tänk. Socialdemokratin på södra Öland har nu fyra år av opposition framför sig att bygga upp ett förtroende. Ett förtroende för att ett annat Öland är möjligt!

Om en vecka håller vi ett extra medlemsmöte där vi väljer ny ordförande efter Carita som väljer att trappa ner politiken till förmån för familjen och sitt arbete. Har full förståelse för hennes val, skulle mycket väl kunna göra detsamma själv. Det som hindrar mig är den kraft jag känner hos människorna runt mig. Med den nya fullmäktigegruppen och det nya arbetssätt som partiet står inför lokalt är det med stor tillförsikt jag ser fram emot de kommande fyra åren.

Fyra år av tydlig opposition mot en högerallians som blivit allt mer maktfullkomlig. Den borgliga överenskommelsen kring fördelningen av platser i kommunpolitiken visar på det. Det mest allvarliga ser dock jag i den nya maktstrukturen där högern i Mörbylånga flyttar den demokratiska diskussionen från det högsta beslutande organet, kommunfullmäktige, till interna fyrpartimöten. Fullständigt respektlöst inför de 3806 personer som röstade på de övriga demokratiska partierna i kommunvalet!

Högerpartiernas företrädare kanske skulle behöva tid för egen reflektion och eftertanke. Det är märkbart att man har hamnat snett i sina egna tankebanor. Ibland är det nyttigt att stanna upp och tänka efter… Att ta sig tid.

Inga kommentarer: