måndag 14 november 2011

Nedräkningen börjar mot dagen V


Vasaloppet. Starten går i världens största skidtävling. En märklig tystnad uppstår samtidigt som skrapandet av 15 000 par skidor fyller luften. Långt där ovanför svävar en helikopter. Speakerns röst uppmuntrar och peppar alla de åkare som sakta glider ut från Berga by. Det är den första söndagen i mars, och det är magi i luften.

Så beskrivs Vasaloppsstarten på den officiella hemsidan. En mycket träffade beskrivning i mitt tycke. Den 4 mars 2012, alltså om 111 dagar, står jag på den startlinjen igen. Tredje gången nu faktiskt. Nedräkningen har börjat igen. När jag för två år sedan började samma nedräkning var det med skräckblandat förtjusning. Med nära 90 kilo, en inte allt för vältränad kropp och framförallt utan skidvana var det egentligen rätt dumdristigt att ge sig i kast med ett sånt projekt.

Nu ångrar jag mig inte en dag. Äntligen är jag i bra form igen efter allt för många år av lathet. Nästan 10 kilo lättare, med god grundfysik och framförallt 60-70 mils skidåkning senare är det mest med förtjusning jag ser fram emot nästa års lopp. På 111 dagar ska formen slipas och målet är att gå under en timma per mil i år, dvs vara i mål innan det mörknar i Mora. Med start idag ska jag vara flitigare med att berätta om min träning och upplevelserna inför Vasaloppet 2012 här på bloggen. Väkommen att följa mig i fäders spår!

Inga kommentarer: