söndag 1 juli 2012

För elfte gången, Almedalsveckan!

Söndag morgon, 1 juli 2012. Om några timmar sitter jag på båten mot Gotland och Visby. Almedalsveckan väntar och det blir elfte gången för min del. Första var 2001 och sedan har jag varit över varje år utom 2008. Utvecklingen av vad jag ofta kallat politikerkollot har varit enormt. De första åren fanns det iofs många seminarium men i jämförelse med årets rekordnotering på nästan 1800 st så var antalet försvinnande litet de första åren.

För min del blir årets upplaga annorlunda eftersom jag inte är över på socialdemokraternas egen dag på lördag. En svensk klassiker drar mer och Vansbrosimmet ska genomföras på söndag. Ska dock ta tillfället i akt att se Expressens utfrågningar av både Mikael Damberg och Magdalena Andersson. Det blir nog väl så intressant. Löfvens tal går ju också att se via webben från Vansbro...

Bland de 1550 seminariumen som genomförs fram till torsdag ska jag försöka hinna gå på ett tjugotal. Det blir allt från bostadspolitik till opinionsläget vidare till kulturens betydelse och en hel del om utbildning och dess förutsättningar. Det är svårt att sia om vad som blir veckans snackis. Kanske ytterliggare en "Littorinaffär" i regeringen eller om Reinfeldt, mot förmodan, har en het kärleksaffär... Något liknade brukar ju ha förmågan att överskugga såväl sakfrågorna som dagspolitiken. Förhoppningsvis blir det dock politiken och samhällsutvecklingen som jag själv bär med mig hem från min elfte Almedalsvecka!

Inga kommentarer: